Hoeveel zou jij besteden aan je hond?
Stel je eens voor: een adellijke tuin in de achttiende eeuw. Een imposante pauw paradeert tussen de bloemen, terwijl in een kooi een exotische aap nieuwsgierig om zich heen kijkt. Het is een scène die laat zien dat dieren al eeuwenlang een rol spelen in het tonen van macht en aanzien. Voor koningen, adel en rijke kooplieden waren exotische dieren, naast hun schilderijen, sieraden en weelderige kleding, het ultieme statussymbool.
Die traditie van dieren als symbool van rijkdom heeft zich door de eeuwen heen aangepast aan de tijd. In de twintigste eeuw, toen luxeartikelen dankzij de groeiende middenklasse toegankelijker werden, raakten exotische huisdieren minder in trek. Maar de consumptiecultuur verdween niet. In de eenentwintigste eeuw is het door de opkomst van sociale media nog belangrijker, en moeilijker, geworden om op te vallen. Mensen doen er alles aan om hun welvaart te tonen en honden zijn hierin de nieuwe trend geworden.
Vandaag de dag is het niet vreemd om een hond te zien met een designerjas, een gouden halsband of zelfs zijn eigen Instagram-account met duizenden volgers. Voor sommigen is de zorg voor hun hond een uiting van liefde en affectie. Maar voor anderen is het ook een manier om te laten zien wat ze te besteden hebben.
Met mijn foto’s wil ik het verhaal van hoe honden niet alleen onze beste vrienden zijn, maar ook stille getuigen van de verschillen in onze samenleving vertellen. Laat je meenemen door de beelden en sta even stil bij de vraag: Is luxe zorg voor dieren een teken van liefde of status?