De wereld rondom het amateurwielrennen

Het is code rood in het amateurwielrennen

Wielrennen is een populaire sport in Nederland. Vooral wanneer de Tour de France weer op tv is zitten miljoenen mensen voor de buis te kijken naar een van de grootste sportevenementen ter wereld. De afgelopen jaren kunnen we best vaak juichen tijdens de Tour de France en weten we veel etappes te winnen. Toch is het maar de vraag hoelang we nog kunnen blijven juichen voor de Nederlandse renners. Steeds meer wedstrijden voor de jeugd, amateurs en nieuwelingen kunnen niet doorgaan. Een groot probleem voor de grote talenten van Nederland, want zonder de wedstrijden in eigen land kunnen ze nooit zo goed worden als de renners van nu. Daarnaast is het voor de supporters en bedrijven erg jammer dat er geen wedstrijden meer zijn in hun stad of dorp.

Er zijn twee grote problemen voor het wielrennen in Nederland, waardoor er steeds meer wedstrijden niet worden georganiseerd of niet door kunnen gaan . Het  eerste probleem is de tekorten van politieagenten. De wedstrijden die door steden heen moeten hebben begeleiding van de politie nodig. Door tekorten bij de politie zijn er te weinig motoragenten die kunnen helpen tijdens een wielerwedstrijd. Wanneer een stad dat niet kan regelen gaat de wedstrijd niet door, want de veiligheid van de renners en supporters is erg belangrijk. daarnaast worden de natuurregels in Nederland gezien als het tweede probleem. Steeds meer wedstrijden krijgen daarmee te maken, waardoor ze de wedstrijd moeten afzeggen.

Door met name de natuurregels worden wedstrijden steeds vaker op afgelegen parcours gereden in plaats van door een bruisende stad. Een oplossing waardoor renners kunnen blijven fietsen, maar een slechte zaak voor de populariteit van de sport. De afgelopen maanden zijn er meerdere amateurwedstrijden door heel Nederland bezocht. Het verschil in supporters tussen een wedstrijd die door een stad of dorpje wordt gereden en een afgelegen parcours is heel groot.

De wedstrijden door een stad hadden rijen dik supporters en iedereen genoot van de renners die door het dorp heen raasde. Het tegenovergestelde geldt voor de afgelegen parcours. Ze mogen daar al blij zijn als er meer dan 10 mensen komen kijken. Vaak zijn er een paar oude mannen die een kijkje komen nemen en een paar vriendinnen van de renners met hun kinderen.

Wielrennen is de enige sport w aar supporters zo dichtbij  de sporters kunnen komen. Overal sta je achter een hek of zit je in een tribune, maar bij wielrennen sta je langs de weg en kan je ze zo aanraken als je wil. Dat maakt de sport zo mooi en daarom is het belangrijk voor de sport dat de supporters wel blijven komen en dat gebeurt  zoals je ziet veel minder op afgelegen parcours. Tevens is het ook goed voor Nederland dat er een sportieve sfeer hangt binnen een stad of dorp. Nederland is namelijk wereldkampioen in zitten en meer dan de helft van onze inwoners heeft overgewicht. Een sportieve sfeer kan helpen met het starten van sporten en afvallen. Een wielerwedstrijd zorgt er in ieder geval voor dat mensen van hun stoel af komen.

In de fotoserie waar ik de afgelopen maanden hard aan heb gewerkt zie je dit ook terugkomen. Verder zie je dat er veel gepassioneerde vrijwilligers meewerken aan een wielerwedstrijd en er serie waar mensen samenkomen om samen te genieten van een mooie sport. Daarnaast zie je de verschillen van een wedstrijd door de stad of een afgelegen parcours. De serie geeft een inkijkje hoe de amateurwereld eruit  ziet en war er allemaal voor nodig is om een wedstrijd te organiseren.  Daarom is het van groot belang dat er dingen gaan veranderen om het amateurwielrennen te redden. Niet alleen voor de wielersupports, maar ook voor de inwoners van de steden en dorpen die genieten van een groot feest of mensen die graag onder de mensen zijn. Want één ding is zeker als er wielerwedstrijd door de stad gaat is het altijd een groot feest.

Dagelijks maakt hij kilometers met zijn pen en camera om verhalen tot leven te brengen. Bas van den Brink is een jonge journalist die naast zijn studie journalistiek veel ervaring opdoet in het werkveld. Hij is een groot sportfanaat en zijn grote doel is om later sportjournalist te worden. In dit project is hij langs verschillende wielrenwedstrijden door heel Nederland gegaan om te onderzoeken hoe de wereld rondom het amateurwielrennen eruitziet.